۱. اغلب مشتریان محترم عملکرد گیربکس خودروی S۶ (DCT) را با خودروهای گیربکس اتوماتیک (AT) مقایسه میکنند. درصورتیکه عملکرد این دو نوع گیربکس کاملاً متفاوت میباشد. بنابراین در مرحله اول با ارائه توضیح مختصر به مشتری، باید ایشان را آگاه نمود (در گیربکسهای AT نیروها و ضربات احتمالی عمدتاً توسط جریان روغن موجود در تورک کانورتور تعدیل میگردد، ولی در گیربکس DCT این مکانیزم وجود ندارد و تنها عامل حذف و تعدیل ضربات موجود، صفحات کلاچ میباشد که این قطعات نیز قابل استهلاک بوده و مصرفی میباشند).
۲. در گیربکسهای DCT هنگام تعویض دنده، دور موتور کاهش نمییابد (در خودروهای اسپرت مجهز به گیربکس DCT هنگام تعویض دنده، دور موتور کمی افزایش مییابد). بنابراین به دلیل عدم وجود مکانیزم تورک کانورتور، ضربات ناخواسته همواره وجود خواهد داشت. در این حالت اگر نرم افزار گیربکس به گونهای برنامه نویسی شود که سرعت تعویض دنده بیشتر شود، الف: تأخیر تعویض دنده در ابتدای حرکت کاهش خواهد یافت، ب: زمان تعویض دنده کاهش مییابد، ج: پس زدن خودرو تقریباً وجود نخواهد داشت، د: شتاب اولیه خودرو بیشتر میشود. ولی از سوی دیگر الف: ضربات ناخواسته گیربکس (همراه با لرزش و صدا) افزایش مییابد، ب: عمر صفحات کلاچ به شدت کاهش مییابد، ج: دمای روغن گیربکس (و موتور) افزایش مییابد و باتوجه به گرمسیر بودن اغلب مناطق ایران ممکن است عمر مفید کارکرد روغن نیز کاهش یابد و ناچاراً باید فواصل تعویض روغن گیربکس را کوتاهتر نمود. بنابراین د: هزینه نگهداری خودرو توسط مشتری افزایش خواهد یافت. توجه نمایید که موارد گفته شده به وضوح در نرم افزار اولیه گیربکس خودرو مشاهده گردید و به همین دلایل آپدیت نرم افزار گیربکس در دستور کار قرار گرفت.
۳. با عنایت به موارد فوق، آپدیت نرم افزار گیربکس عمدتاً در راستای کاهش هزینه تعمیر و نگهداری خودرو صورت گرفته و از نظر اقتصادی به نفع مشتریان محترم میباشد.
۴. با برنامه نویسی مجدد در جهت بیشتر نمودن زمان تعویض دنده (برخلاف حالت شماره ۲)، عیوب مطرح شده حذف میگردند، ولی به منظور افزایش کیفیت رانندگی باید موارد زیر را رعایت نمود:
·در توقفهای بیش از ۱۵ ثانیه حتماً گیربکس خودرو در وضعیت N قرار گیرد.
·در توقفهای بیش از ۱ دقیقه گیربکس در وضعیت P قرار گیرد.
·هنگامیکه خودرو در حال حرکت است، گیربکس نباید در وضعیت N قرار گیرد.
·تا قبل از توقف کامل خودرو، به هیچ وجه تعویض دنده از وضعیت D به R و برعکس انجام نشود.
·جهت جلوگیری از پس از زدن خودرو در سر بالایی، پس از قرار دادن دنده در وضعیت D، حدوداً ۰.۵ ثانیه پدال ترمز رها نگردد. این حالت جهت جلوگیری از جلو رفتن ناخواسته خودرو در سرپایینی و وضعیت R نیز صادق است.
·درصورتیکه پس از قراردادن دنده در وضعیت D (خصوصاً در سربالایی)، پدال ترمز رها شود و راننده به یکباره پدال گاز را بفشارد، به دلیل وجود اختلاف دوران بسیار زیاد شفتهای ورودی و خروجی گیربکس، حرکت خودرو با تکان بسیار شدیدی همراه خواهد بود و یا ممکن است TCU به منظور جلوگیری از بروز مشکل در قطعات گیربکس، اقدام به خلاص کردن (موقتی) گیربکس نماید. در چنین شرایطی معمولاً چراغ هشدار دهنده SVS نیز روشن شود.
·با افزایش احتمالی دمای گیربکس (و موتور) از ادامه مسیر جداً اجتناب گردد.
·ساکن نگه داشتن خودرو در حالتی که دنده در وضعیت D یا R قرار دارد، علاوه بر ایجاد برخی مشکلات در گیربکس، مجموعه کلاچ را به سرعت فرسوده خواهد نمود.
·با گیرکردن چرخهای جلو در گل چسبنده و یا چاله (که موجب عدم چرخش چرخهای محرک میگردد)، قراردادن دنده در وضعیت D یا R و گاز دادن به موتور علاوه بر افزایش دمای روغن گیربکس، موجب فرسایش شدید مجموعه کلاچ خواهد شد (این عمل در گیربکسهای AT آسیب به مراتب کمتری به گیربکس وارد میکند).
·هنگامیکه باتری خودرو کاملاً دشارژ شده است، پس از روشن کردن موتور با استفاده از کابل باتری به باتری (بدون تعویض یا شارژ باتری)، بلافاصله حرکت نکنید. زیرا معمولاً به دلیل افت ولتاژ، گیربکس خلاص شده و موتور اصطلاحاً گاز هرز میخورد. در این حالت معمولاً چراغ هشدار دهنده SVS نیز روشن خواهد شد. جهت جلوگیری از این وضعیت باید خودرو را تا چند دقیقه حرکت نداد.
·روغن گیربکسهای DCT مخصوص به خود بوده و به هیچ عنوان نباید در آن از سایر روانکارها استفاده نمود.
·از لانچ کردن خودرو جداً اجتناب گردد (لانچ کردن در خودروهای اسپرت که مجهز به گیربکس DCT هستند به این شکل صورت میگیرد که پای چپ روی پدال ترمز قرار گرفته و همزمان پدال گاز نیز تا انتها فشرده میشود. سپس جهت آغاز حرکت، پدال ترمز رها میگردد).